Firma Mivardi nám do redakce zaslala na vyzkoušení a otestování jednu z jejich novinek pro rok 2013. Tou je naviják, který prodávají pod produktovým názvem Raptor Stealth. A jak tento naviják obstál v našem uživatelském testu a při detailním zkoumání? Právě to se dozvíte po přečtení této recenze, ve které jsme se na naviják podrobně podívali.
Pokud jste v předešlých letech sledovali, jaké kaprové navijáky s přední brzdou firma Mivardi uvedla na trh, jistě jste zaznamenali poměrně oblíbenou řadu Maximus. Nyní zde máme také zcela nové modely Raptor, které se prodávají v černé barvě a nalezneme na nich oproti Maximus řadě dvojitou přední brzdu. To samé (kromě vzhledu) platí i o námi popisované novince Raptor Stealth, neboť tento naviják vychází ze stejné řady.
Když uchopíte naviják Raptor Stealth poprvé do ruky, upoutá vás především jeho atraktivní maskovací design, který u navijáků v této cenové relaci rozhodně není zvykem. V „Camou provedení“ toho určitě mnoho na kaprařském trhu nenajdete. Pocitově nás zaujala také poměrně nízká hmotnost celého navijáku. Tu jsme sice nenašli nikde v dodaných technických parametrech, ale po zvážení na naší redakční váze jsme došli k číslu 595 gramů (váženo bez navinutého vlasce). Celkově však naviják působí robustně a není důvod se obávat o jeho odolnost. Za zmínku určitě stojí i kovová klička se soft-touch úchytkou, která se dobře drží a neklouže v ruce.
Raptor Stealth disponuje šnekovým převodem, který zajišťuje přesné ukládání vlasce a usnadňuje chod navijáku při velkém zatížení. Ohledně ukládání vlasce na cívku jsme nezaznamenali žádný problém, ale to by mělo být u takového navijáku samozřejmostí. Cívka navijáku je pochopitelně kovová (vel. 6500) a dle údajů by na ní mělo jít navinout 320 m vlasce o průměru 0,30 mm. Při našem redakčním testu jsme však zjistili, že skutečná kapacita cívky je mnohem větší. Navinuli jsme na ní totiž úplně bez problémů 550 m vlasce Carbon Carp o průměru 0,285 mm. Nemusíte tedy mít žádné obavy, že se na cívku vejde málo vlasce. V balení se nachází ještě jedna náhradní, která je také kovová a s identickými parametry.
Mezi stěžejní věci u každého kaprového navijáku zcela určitě patří brzda a její provedení. V případě Raptor Stealth je použito takzvané dvojité přední brzdy, který můžete znát také u navijáků jiných značek. Pokud s tím nemáte dosud žádnou zkušenost, jedná se stručně řečeno o inovativní systém dvojité přední brzdy (tzv. Twin Action Front Drag), který umožňuje jemnou regulaci pro potřeby nastavení únikové brzdy i velmi rychlé utažení/povolení jedním pohybem. Tento důmyslný systém oceníte především po záseku ryby, neboť díky němu v krátkém okamžiku dostanete brzdu do požadovaného stavu, ve kterém ji chcete mít při zdolávání. Jste-li však zvyklí na klasický naviják s volnoběžkou, budete si muset chvíli na tento systém zvykat a nacvičit si správné ovládání. Co se týče samotné citlivosti přední brzdy, byli jsme při testování spokojeni. Brzda je dobře odkrokovaná a vše funguje tak, jak se na kvalitní kaprový naviják patří. Samozřejmě nechybí ani cvrček brzdy, který perfektně signalizuje prokluz cívky. Drobnou výtku jsme měli snad jen k provedení menší kolečkové brzdy – to plastové kolečko na šroubu by možná šlo zpracovat o něco lépe, těžko ale posuzovat jeho skutečnou odolnost. Musíme ale konstatovat, že vše ohledně obou brzd funguje bez jakýchkoliv problémů a nezaznamenali jsme sebemenší problém. Celý brzdový systém je chráněn i proti vniknutí vody speciálním systémem W.R.S., což je určitě také potěšující vlastnost. Není totiž nic horšího, než když vám po velkém dešti přestane správně fungovat brzda.
Pro objektivnost je však třeba uvést, že se jedná o novinku pro rok 2013, a tak jsme samozřejmě z logických důvodů neměli možnost naviják dlouhodobě testovat u vody. Můžeme však zmínit, že od testerů firmy Mivardi máme informace, že s navijákem nebyly během ročního testování žádné závažné problémy a že tyto navijáky dosud spokojeně používají. Pro testovací účely byl údajně naviják dlouhodobě zatěžován nahazováním známé vnadící rakety Spomb a obstál na jedničku. Raptor Stealth je výrobcem navržen tak, že by si měl bez problémů poradit i při méně šetrném a náročnějším zacházení. Sem patří například stahování těžkých olov, silové zdolávání atd.
Komu bychom naviják doporučili?
Raptor Stealth nás zaujal nejenom svým atraktivním vzhledem, ale i celkovým technickým zpracováním, za které se určitě nemusí stydět. Současná maloobchodní cena se pohybuje kolem 2.500,- Kč a dle našeho názoru tato cena odpovídá tomu, co za ní dostanete. Doporučili bychom ho zejména těm kaprařům, kteří nechtějí investovat vyšší částky do navijáků, ale zároveň chtějí vlastnit spolehlivý stroj, který je nenechá ve štychu i při náročnějším stylu lovu.
Technické parametry
- 10+1 precizních kuličkových ložisek
- Převodový poměr 4,8:1
- Unikátní Twin Action Front Drag systém přední brzdy s dvojitou regulací
- Citlivý a dokonale utěsněný W.R.S. brzdový systém
- Masivní jednocestné ložisko s okamžitou zarážkou zpětného chodu
- Šnekový převod pro zajištění pomalé oscilace a správného ukládání vlasce
- Dvě ultralehké kovové cívky (vel. 6500, kapacita 0,30mm / 320 m)
- Frézovaná kovová klička s luxusní soft-touch úchytkou
- Odlehčený kovový překlapěč silného průměru
Klady a zápory
+ Luxusní design | - Plastové kolečko u brzdy |
+ Nízká váha | |
+ Dobře fungující dvojitá přední brzda | |
+ Náhradní kovová cívka | |
+ Dobrý poměr kvality a ceny |
|
Filip Číhal pro časopis Kaprománie