Společnost Mivardi uvedla v letošním roce na trh naviják Panther LX. Jedná se o kaprařský naviják kompaktní velikosti, který doplňuje řadu navijáků Panther.
Tělo navijáku je relativně malé, vyrobené z grafitu. Patka navijáku dobře sedí mezi prsty a uchycení navijáku do sedla nebude problém ani u tenčích prutů s menším sedlem. Rotor navijáku je robustnější, také z černě lakovaného grafitu. Překlapěč je na jedné straně kovový a na druhé straně grafitový (u uchycení rolničky). Oblouk překlapěče je vyrobený z asi 3 mm silného ocelového drátu. Rolnička má zlatou barvu a podle údajů výrobce je potažená titanem. Vlasec je ukládán na cívku precizně.
Klička je kovová a rameno kličky je vyfrézované z jednoho kusu materiálu. Knobka je velká a hodně odsazená od ramene kličky, takže nabízí prostor i pro skutečně velké prsty některých rybářů. Klička se dá sklopit povolením protilehlého šroubu. Vůle kličky jsou minimální.
Obě cívky dodávané s navijákem jsou hliníkové v kouřově šedé barvě. Odhozová hrana je zkosená pro lepší odvíjení vlasce. Cívky jsou vybaveny kovovým klipem na vlasec. Velikosti dodávaných cívek jsou 6000 a 7000, ale přesto mají velmi slušnou kapacitu srovnatelnou s cívkami navijáků velikosti 10 000.
Panther LX je vybaven přední brzdou s technologií F.A.C.D, tedy rychlobrzdou - stačí jedno otočení k dotažení brzdy. Pro běžnou práci s brzdou postačí jen přibližně polovina otočky k zabrždění nebo povolení brzdy. Brzda je v cívce chráněna proti vnikání vody a nečistot systémem W.R.S. Matice brzdy je grafitová a její čelo je zkrášleno výplní z cross woven carbonu. Uvnitř matice je nerezový závit a cvrček brzdy. Cívka je uchycená na silné středové hřídeli z nerezové oceli.
Dobře je zde promyšlená ochrana proti spadnutí vlasce pod cívku - plastový rámeček, který je uprostřed uchycený na středové hřídeli a po stranách klouže v drážkách na rotoru. U některých navijáků je podobný systém často zdrojem velmi nepříjemného šoupavého zvuku, ale zde není slyšet žádné tření.
Po designové stránce je naviják velmi povedený, ať už se jedná o vzhled konstrukce, nebo o barevné provedení. Celý naviják je černý, jen cívka a oblouček překlápěče s pouzdrem rolničky jsou kouřově šedé. Malý, ale nepřehlédnutelný je hliníkový štítek na těle navijáku s názvem modelu.
Chod navijáku je hladký a tichý, o což se stará celkem 13 dvojitě zapouzdřených nerezových ložisek (12+1 jednocestné). Díky dobrému vyvážení rotoru se naviják při navíjení nechvěje. Převodový poměr je obvyklých 4,6 : 1 a na jedno otočení kličky se navine asi 85-90 cm, což je slušná hodnota.
Celkově se jedná o velmi zdařilý naviják. Nemám mu co vytknout. Jeho chod a práce brzdy jsou perfektní a design je podle mého gusta. Velikost navijáku je naprosto ideální pro většinu situací při lovu kaprů. S rozumnou velikostí se spojuje i váha, která je jen 550 g. A jak je u produktů Mivardi obvyklé, naviják má vzhledem ke kvalitě velmi příznivou cenu.
Pro mrk.cz Jirka Jakeš
Technická data |
|
Kapacita cívky 6000 |
0,25 mm / 700 m | 0,30 mm / 530 m | 0,35 mm / 380 m |
Kapacita cívky 7000 |
0,25 mm / 850 m | 0,30 mm / 600 m | 0,35 mm / 490 m |
Hmotnost |
550 g |
Velikost cívek |
6000 / 7000 |
Počet ložisek |
12 + 1 |
Převodový poměr |
4,6 : 1 |
Počet náhradních cívek |
1 kovová o velikosti 7000 |
Technologie |
F.A.C.D - rychlé utažení brzdy jedním otočením | W.R.S. - voděodolná cívka |
Klady a zápory |
+ poměr kvality a ceny + design + spolehlivé fungování brzdy + náhradní cívka 7000 k základní 6000 |