Naviják Mivardi Panther FS je novinka pro letošní rok a jedná se o naviják s volnoběžkou. Na první pohled je vidět, že koncept vychází z navijáku Panther, který jsem zkoušel minulý rok, jen oproti modelu s přední brzdou je vybaven navíc i volnoběžkou, tedy brzdou používanou v době čekání na záběr, aby si ryba mohla brát vlasec z cívky. Po překlapnutí volnoběžky se zapojí do činnosti přední (zdolávací) brzda.
Tělo navijáku působí „štíhlým“ dojmem, vzadu plynule přechází v matici volnoběžné brzdy. Vzadu na vrchní straně těla je páčka na přepnutí volnoběžné brzdy. Páčka se přepíná snadno do obou pozic, ale drží v nich dobře. Jen je dost daleko od prstů ruky na prutě, takže se musí přepnout buď před uchopením prutu do ruky, nebo pomocí kličky. Rotor navijáku s překlápěčem je robustní, pevný a je dobře vyvážený. Mezi rotorem a cívkou je plastový kroužek, který brání spadnutí vlasce pod cívku a kopíruje její chod nahoru a dolů. Tělo a rotor jsou z grafitu. Naviják je kvalitně zpracovaný do nejmenších detailů a jeho design je velmi zdařilý. Celý naviják je v elegantní černé matné barvě, jen kovové části (cívky, klička a překlápěč) jsou lesklejší. Zajímavě vypadá matice přední brzdy z uhlíku s texturou tkaniny.
Naviják je osazen celkem 12 dvojitě zapouzdřenými ložisky, má hladký a tichý chod. Tentokrát jsem naviják otevřel a podíval se do jeho útrob, abych zjistil, co vlastně ukrývá, protože po minulé recenzi se zvedla diskuze o vnitřku navijáku. Překvapený jsem nebyl: veškeré vnitřní části jsou kovové, nejnamáhanější převody jsou z mosazi, další části z klasické nebo nerezové oceli. Ale to je u navijáků této kategorie standard, tedy doufám. Snad fotografie převodů přesvědčí, že nelze porovnávat naviják za několik stovek s tím nejlepším, co daný výrobce nabízí. Z nerez oceli je vyrobena i středová tyčka, která nese veškeré zatížení cívky, a proto má silnější průměr (6 mm). Převod navijáku 1 : 4,6 dává spolu s dlouhou kličkou velkou sílu, ale i rychlost. Na jedno otočení kličky se navine 96 cm.
Překlápěč jde překlápět ztuha, ale to je vlastně výhoda, jelikož se pak nepřeklápí sám při náhozu. Vyrobený je z duralové trubičky a k rotoru je přichycený na jedné straně kovovým a na druhé plastovým dílem. Velká rolnička tvarovaná tak, aby nekroutila vlasec, je vybavená dvěma ložisky a potažená titanem. Ukládání vlasce na cívku je rovnoměrné a přesné. Vlasec se ukládá pozvolna, protože cívka se pohybuje nahoru a dolů pomalu (3,5 otočky kličkou na pohyb nahoru a dolů)
Klička navijáku je vyfrézovaná na CNC stroji z jednoho kusu kovu a je zakončená velkou gumovou knobkou, která dobře padne do dlaně. Její délka necelých 10 cm je velká páka, která zvyšuje sílu navíjení. Klička je sklopná a sklápí se povolením protilehlého šroubu. Konec kliky je osazený gumovou krytkou na transport, která chrání naviják, aby jej sklopená klička nepoškrábala.
Cívky jsou hliníkové, mají velký průměr (67–70 mm) i výšku a díky zkosené hraně se z nich vlasec při náhozu dobře odvíjí. Povrchová úprava cívek je eloxování v černé barvě. Na cívce je kovový klip na vlasec, ke kterému jsem měl minule výhrady, ale oproti navijáku Panther, který jsem testoval loni, tento klip nepoškozuje vlasec. Výrobce asi upravil jeho konstrukci (sílu pružiny klipu). Kapacita cívek je velmi vysoká a u velikosti cívky 6000 činí 340 metrů vlasce o průměru 0,30 mm a u cívky 7000 je to 510 metrů vlasce o průměru 0,30 mm. Taková kapacita je dostatečná snad pro každého, kdo chce vyvážet své montáže až za horizont. Velikost a tvarování cívky s odhozovou hranou na druhou stranu usnadňují nahazování a odvíjení vlasce při náhozu.
Brzdový systém F.A.C.D má velkou brzdicí sílu a k dotažení nebo povolení brzdy stačí pootočení maticí brzdy o 1/4 (90°). Matice brzdy je velká (52 mm) a v grafitovém pouzdře je ukrytá nerezová matice. Vnitří mechanizmus brzdy se skládá z ocelových a uhlíkových lamel, které zajišťují plynulý chod a dlouhou životnost brzdy. Brzdný systém je v cívce chráněný systémem W.R.S., který brání vnikání nečistot a vlhkosti k vnitřku brzdy. Toho je dosaženo tvarem cívky a gumovou lamelou na matici brzdy. Jak cívka, tak i matice brzdy jsou vybaveny cvrčky.
Technická data | |
---|---|
Hmotnost | 740 gramů |
Návin | 96 cm |
Převod | 4,6 : 1 |
Počet ložisek | 12+1 |
Počet náhradních cívek | 1 kovová o velikosti 7000 |
Kapacita cívky 6000 | 0,25 mm/500 m - 0,30 mm/340 m - 0,35 mm/260 m |
Kapacita cívky 7000 | 0,25 mm/650 m - 0,30 mm/510 m - 0,35 mm/380 m |
Použité technologie | F.A.C.D - rychlé utažení brzdy jedním otočením, W.R.S. - voděodolná cívka |
Barva | matně černá |
Klady a zápory | |
---|---|
+ Snadné přepnutí z volnoběžky na hlavní brzdu pootočením kličky + Dobrý chod + Velikost a tvar cívky prodlužují hody + Silné kovové převody + Rychlé nastavení brzdy + Velmi dobrý poměr kvality a ceny |
- Matná černá barva bude náchylnější k viditelnému zašpinění |