Mivardi Panther je naviják s přední brzdou určený k lovu velkých kaprů. Díky velikosti cívky se hodí i k dlouhým náhozům nebo zavážení na větší vzdálenosti. Tělo navijáku i rotor jsou z grafitu nastříkaného šedým matným metalickým lakem. Několik součástek má lesklou úpravu v barvě bronzu. Cívky jsou lesklé, hliníkové s povrchovou úpravou anodizací. Naviják působí robustně na první pohled. Design navijáku je velmi zdařilý a jeho zpracování kvalitní. Naviják je osazen celkem 12 dvojitě zapouzdřenými ložisky, díky čemuž má hladký a tichý chod. Převod 4,6:1 spolu s dlouhou kličkou dávají dostatek síly a zároveň rychlosti při navíjení. Na jedno otočení kličkou navine téměř metr (96 cm) vlasce.
Rotor navijáku s překlápěčem jsou opravdu robustní a pevné. Rotor je z grafitu, ale tloušťka materiálu je skutečně velká. Na rotoru je upevněný plastový kroužek, který brání zaskočení vlasce pod cívku. Tento ochranný kroužek kopíruje pohyb cívky nahoru a dolů. Konstrukčně je vyřešen tak, že nezpůsobuje tření a nevydává žádný hluk, což byl u konkurenčních navijáků vybavených touto ochranou poměrně častý problém.
Dutý překlápěč vyrobený z duralu je k rotoru přichycený jedním plastovým a jedním kovovým dílem. Překlápět je u tohoto navijáku rozhodně lepší rukou (dělám to tak vždy a u všech navijáků), protože kličkou to jde záměrně celkem ztuha. Rolnička je velká, podle výrobce je potažená titanem. Je vybavená dvěma ložisky. Pohyb cívky nahoru a dolů je pozvolný (cca 3,5 otočky kličkou na jeden pohyb nahoru a zase dolů) a ukládání vlasce na cívku je rovnoměrné.
Klička navijáku je dlouhá (skoro 10 cm) a pevná. Rameno kličky je z jednoho pořádného kusu kovu frézovaného na CNC stroji a na konci je velká pogumovaná nopka, která dobře padne i do ruky velikosti medvědí tlapy. Kličku lze při transportu dobře sklopit povolením protilehlého šroubu. Po rozbalení navijáku z krabice byl konec kliky navijáku chráněný gumovou krytkou, to proto, aby kovová klička při sklopení nepoškodila lak na navijáku. Tuto ochranu lze snadno nasadit i na převážení prutu, protože na kulatém zakončení kličky dobře drží.
K navijáku se dodávají dvě hliníkové cívky velikosti 6000 a 7000. Cívky jsou vysoké 36 mm (prostor pro vlasec) a mají průměr 67-70 mm. Cívky mají opravdu velkou kapacitu, která činí u 6000 nějakých 440 metrů 0,30mm vlasce a při stejném průměru vlasce na větší cívce 530 metrů. Díky takto velké kapacitě lze navijáky použít i na velmi dlouhé vyvážky. Větší zkosení odhozové hrany na cívkách a jejich velikost mají dobrý vliv i na délku hodů při nahazování do větších vzdáleností. Vyjma vnitřního systému brzdy je na cívkách použitý jen kov, především hliník. Na cívkách je i klip na vlasec, ale protože jeho pružina je velmi silná a klip je kovový, dochází k poškození vlasce, když se za něj zacvakne. Proto se dá použít jen na zajištění vlasce proti rozmotání na sejmuté cívce. Je to drobnost, takže výrobce by mohl zajistit nápravu a do dalších navijáků dát slabší pružinu, ale to už je na něm. Pokud chcete i přesto klipovat vlasec kvůli délce náhozu, dá se to vyřešit tak, že na vlasec uvážete pletenku a do klipu zacvaknete ji.
Brzdový systém F.A.C.D. umožňuje velmi rychlé povolení nebo utažení brzdy, což je při lovu kaprů velmi důležité. Od povolení při nastražení (tak aby se odvíjel vlasec při záběru) po dotažení na zdolávání stačí otočit maticí brzdy jen cca o ¼ otočky (90°). Matice brzdy je opravdu velká (má průměr 52 mm) a dobře se s ní pracuje. Matice je z grafitu, na přední straně má grafitovou destičku kvůli lepšímu vzhledu a uvnitř skrývá masivní nerezovou matku. Ve vnitřním systému brzdy jsou použity lamely z kovu i uhlíku, což zvyšuje výkon a podporuje činnost systému F.A.C.D. Cívka je vybavená systémem W.R.S., což znamená, že kolem matice brzdy je jemná gumová lamela, která brání vniknutí nečistot a vody do vnitřku brzdy. Jak matice brzdy, tak cívka jsou vybaveny cvrčkem.
Mivardi Panther přesně splňuje mé požadavky na naviják na lov kaprů, disponuje velkou silou, dobře se s ním nahazuje a především má účinnou brzdu, jejíž dotažení nebo povolení je otázkou mžiku. Velkou kapacitu cívek jistě ocení milovníci dlouhých vyvážek. Jak jsem psal výše, jedinou opravdovou vadou je klip na cívce, který při zaklipování poškodí vlasec, ale to lze u vody snadno vyřešit. Překlápěč se zavírá velmi ztuha, což zamezuje samovolnému zaklopení cívky při náhozu. Překlápět pomocí kličky jde sice ztuha, možné to ale je, i když to snad ani nemá cenu zmiňovat, protože je vždy lepší překlápět přímo rukou. Zpracování i kvalita použitých materiálů jsou dobré a vzhledem k ceně něco přes dva a půl tisíce korun je poměr kvality a ceny velmi příznivý, protože obdobný naviják známějších výrobců bude stát minimálně o tisícovku více. Plusem jsou i dvě hliníkové cívky v balení.
Technická data | |
---|---|
Hmotnost | 670 gramů |
Návin | 96 cm |
Převod | 4,6:1 |
Počet ložisek | 12+1 |
Počet náhradních cívek | 1 kovová o velikosti 7000 |
Kapacita cívky 6000 | 0,25 mm/560 m - 0,30 mm/440 m - 0,35 mm/350 m |
Kapacita cívky 7000 | 0,25 mm/680 m - 0,30 mm/530 m - 0,35 mm/410 m |
Technologie | F.A.C.D - rychlé utažení brzdy jedním otočením, W.R.S. - voděodolná cívka |
Klady a zápory | |
---|---|
+ Dobrý chod + Velikost a tvar cívky prodlužuje hody + Silné převody + Rychlé nastavení brzdy + Velmi dobrý poměr kvality a ceny |
- Klip při zaklipovní poškodí vlasec |
Autor recenzce
Jiří Jakeš