Jak připravit děličku k lovu

Zpět na Lov na děličku
30. 7. 2012 - Samotná dělička je krásně technicky zpracovaný proutek, ale aby se na ni dalo chytat, je potřeba ji dovybavit o řadu důmyslných drobností. Teprve pak se můžeme radovat z krásných úlovků.
1514.jpg

Samotná dělička je krásně technicky zpracovaný proutek, ale aby se na ni dalo chytat, je potřeba ji dovybavit o řadu důmyslných drobností. Teprve pak se můžeme radovat z krásných úlovků.

Už při koupi děličky vám dobrý prodejce poradí, co všechno budete k „ustrojení" děličky potřebovat. Bude to teflonová průchodka, spojka amortizéru a vlasce, ježek či hrazdička na uchycení amortizéru v topsetu, samozřejmě taky amortizér. Je dobré si vzpomenout na náběhy do topsetů pro snazší nadělování.

Teflonová průchodka je malá dutá věcička, která se nasazuje na špičku prutu. Slouží k vedení amortizéru tak, aby se neodíral o ostrý okraj prutu. Je potřeba si ji vybrat přesně na průměr konce děličky, protože se na špičku nelepí, ale pouze silou nasadí. Musí být tedy dostatečně těsná, aby na špičce držela. Nelepí se proto, aby se dala v případě potřeby sundat a nahradit novou, pokud se poškodí. Samozřejmě musí být otvor ve špičce děličky dostatečně velký, aby jím prošel amortizér o požadovaném průměru, který pak projde i teflonovou průchodkou.

Protanování amortizéru pomocí struny

Pokud máte průchodku nasazenou, přistoupíte k protahování amortizéru špičkou prutu. Je dobré použít strunu (ocelový drát s očkem, který se k tomuto účelu prodává), se kterou je tato operace o mnoho snazší a rychlejší. Průměr amortizéru se volí podle ryb, které jdete lovit. Slaboučké s průměrem do 1 mm na drobné ryby s velmi slabými vlasci (0,06 - 0,08 mm), silnější od 1 do 1,6 mm na velké plotice, cejny a menší kapříky, tlusté amortizéry 1,6 až 2,2 mm na lov kaprů a amurů. Tyto průměry platí pro klasické plné amortizéry, u dutých (novinka posledních let) je situace jiná.

Spojka guma vlas

Když už se nám podařilo protáhnout amortizér, přistoupíme k připevnění spojky amortizéru a vlasce. Nejprve navlečeme krytku uzlíku na amortizér, a pak spojku přivážeme. To se provádí pomocí několika druhů uzlíků. Já používám nejraději obyčejnou smyčku, kterou dotahuji co nejtěsněji ke spojce. Dají se použít i další uzle, jako je například na obrázku. Nutné je uzlík při utahování navlhčit, suchý amortizér se při dotahování odře a bude snadněji praskat.

Následně amortizér protáhneme i dalším jedním či dvěma díly, podle požadované délky, kterou používám kolem 3 metrů. Uděláme očko a připevníme na kostřičku, která jej drží v topsetu (viz obrázek). Amortizér předepneme omotáním kolem kostřičky, aby kladl vhodný odpor a při vytažení se vracel do špičky děličky. Na upevnění existuje řada výrobků, za nejlepší považuji právě tyto kostřičky, které dovolují přesné předepnutí gumy. Jsou v topsetu stále na jednom místě a snadno se vytahují. Na druhou stranu se ale před použitím musí seříznout na požadovaný průměr.

Kostřička na uchycení amortizéru v děličce

Před samotným lovem je ještě dobré amortizér namazat speciálním olejíčkem, aby nám dobře klouzal v prutu.

Dobrou pomůckou jsou náběhy pro snazší nadělování topsetu. Ty se vyrábějí buď plastové nebo častěji pěnové. Vsunou se do horního konce dílu a chrání jej proti naštípnutí topsetem při jeho nadělování. Umožňují mnohem rychlejší práci s děličkou. Doporučuji tyto náběhy přilepit malou kapičkou vteřinového lepidla. Pak se vám nestane, že náběh uvízne v topsetu, ze kterého se špatně vytahuje.

A děličku máte připravenou, stačí umotat nějakou udičku a můžeme vyrazit na ryby.

Diskuze k článku

Pro přidání příspěvku do diskuze je třeba být přihlášen.