V minulém díle jsme si předvedli, že se dá použít i amortizerová guma, kterou jinak využívají plavačkoví závodníci do svých oddělovacích prutů. Dokonce jsme si ukázali i jeden z postupů, jak se dá navázat uzel, jakým způsobem se váže a jak se dá překrýt smršťovací hadičkou, aby se nám montáž nemotala. V dnešním díle si předvedeme různé průměry, barvy a v praxi několik možností, jak gumu využít a odpovím na několik nejčastějších otázek, které moje montáž vyvolala a s kterými se setkávám.Pokud chceme amortizerovou gumu vyzkoušet, ať na rybě nebo na krmítku, abychom měli možnost porovnat, například nahození padesátky krmítka s heavy proutkem na šestnáctce kmenovém vlasci bez tlumení a s gumou, nebo ostrý zásek a zdolávačku větší ryby na tomtéž klacíku s šestnáctkou kmenem, návazcem třeba jedenáct bez gumy a gumou, máme jedinečnou možnost si doma připravit několik délek, průměrů a barev. Já v tom vidím i jednu z velkých výhod, protože si můžeme v klidu a teple připravit doma vše, co potřebujeme vyzkoušet a nemusíme se potom u vody stresovat. Zapojení gumy do nějaké montáže je otázka dvou minut.
Federerová guma netradičně - II
Stále se na různých setkáních a přednáškách objevuje od vás nejčastější otázka, a to jestli vadí křiklavá (žlutá, oranžová, červená..)barva a já odpovídám stejně. Nevadí za předpokladu, že nechytáme na nějaké opravdu křišťálově čisté vodě s krátkým návazcem, což z 99% nechytáme. Vždyť i kaproví specialisté mnohokrát používají při svém lovu vlasce výrazně obarvené třeba na oranžovo a ryby chytají. Několikrát jsem měl možnost si vyzkoušet na opravdu průzračné vodě, jestli rybě toto vadí. Na jednom prutu jsem měl fluožlutou gumu, na druhém černou, jinak montáž, průměr vlasců i délka návazců byla totožná a na obou prutech jsem měl stejný počet záběrů, takže jsem žádný rozdíl nepozoroval. Nemusí vás to tedy trápit, ale jestli i přesto máte pochybnost, není nic jednoduššího, než si to vyzkoušet.
Druhá nejčastější otázka je, jakou délku feederové gumy použít a tady už odpověď není tak jednoznačná, protože hodně záleží na použití a okolnostech. Pokud chci použít gumu na odpružení švihu na kmenovém vlasci pouze na krmítko, většinou se používají délky okolo 10cm a průměr od 1,2 do 1,6 podle kmenového vlasce a váhy krmítka. Při zapojení amortizéru jako tlumič a použití tenkých návazcových materiálů už na délce záleží a opět je důležité, jak silný vlásek používáme. Zpravidla platí, že čím jemnější návazec, tím tenčí guma. Z praxe já používám na návazce kolem desítky (0,08 – 0,12) žlutý amortizér 1,06 a délky od zhruba 10cm do 20cm, na návazce kolem dvanáctky (0,11 – 0,13)červený amortizér 1,2 a délky od 10 do 20 cm a silnější návazce na parmy nebo kapry kolem čtrnáctky (0,13-0,15) zelený amortizér 1,4 a délky od 10 do 20 cm. Samozřejmě nikde není žádná tabulka nebo pravidlo, které určuje barvy, průměry a délky, to si musí každý vyzkoušet sám a určitě na různých vodách to bude jinak fungovat. Já se jen snažím usnadnit začátečníkům jejich průkopnické počátky.
Třetí otázka je, zda se dá guma využít v různých montážích, zkrátím to na pevné a průběžné.
Já v tomto vidím právě největší výhodu amortizérové gumy, protože se dá různě kombinovat, dokonce se dají použít najednou dvě různé gumy. Je to jen o zkoušení a hodně a hodně odchytaných prutohodinách. Ne každému bude všechno na jeho vodě fungovat - někdy stačí třeba zkrátit či prodloužit délku, jindy měnit úhel postavení prutu, nebo třeba změnit průběžnou montáž na pátera či naopak. Právě v tom je to zajímavé, že se dá různě kombinovat a zkoušet.
Tady je jedna z mnoha možností využití dvou různých délek a průměrů. Kmenový vlasec v tomto případě je šestnáctka, krmítko 25g a na jeho odpružení jsem použil kousek oranžové gumy, zatímco na spodní návazcový vlasec 0,09 jsem použil slabší průměr (zelená). Perfektně to funguje, nemotá se a pokud se s tím naučíte nahazovat, určitě si tuto montáž oblíbíte jako já.
Nemusíme se bát nijak experimentovat a zkoušet, určitě si každý postupně oblíbí to svoji montáž, přizpůsobí tomu svoji délku gumy.