Feederová guma - uzel
V minulé montáži jsem slíbil, že vás naučím nějaký klasický uzel a tak svůj slib plním. Pokud se vám nepodařilo zakoupit si nebo vůbec sehnat navázanou gumu v různých délkách, průměrech a zakončeních, pomůžeme si velmi jednoduše sami.
Co všechno potřebujeme:
Nejčastěji se feederové gumy prodávají navinuté na kulatých cívkách většinou v desetimetrových návinech, různých průměrech a nosnostech. Pokud nemáme nějakou svoji oblíbenou a hlavně vyzkoušenou značku, snažte se zakoupit si bezbarvou, nebo průhlednou gumu, i když se prodávají všechny možné barvy.
Mnohem jednodušší je si zakoupit už hotovou montáž, kde je z výroby uzlík profesionálně vyroben (nejčastěji lepením - leptáním). Takovou pevnost a kvalitu nemáme šanci samozřejmě nikdy dosáhnout, ale pokud nemáme jinou možnost a feederovou gumu jsme si již zakoupili většinou na cívce v desetimetrovém (nebo více metrovém) návinu, velmi snadno si uzlík navážeme. Není na tom nic těžkého, jen se snažíme udělat uzlík (smyčku) co možná nejblíže k obratlíku. Je několik různých způsobů, jak uzel uvázat, a dneska si postupně uvážeme jeden z nich.
Na konec feederové gumy navlékneme pokud možno kvalitní pevnostní obratlík(ale i karabinku...) velikosti odpovídající námi použitém vlasci, konec gumy přeložíme asi deseti centimetry, uděláme klasickou smyčku, kde provlékneme dvakrát obratlík touto smyčkou, lehce stáhneme oba uzlíky co možná nejblíže k obratlíku, navlhčíme a pevně zatáhneme. Konec gumy zastřihneme asi na půl centimetru, a spoj máme hotový. Podle potřeby naměříme námi zvolenou délku amortizéru, a na druhý konec gumy navážeme opět obratlík (karabinku). Lepidlo žádné nepoužíváme, abychom zbytečně gumu nezeslabovali.
Délku gumy určujeme podle gramáže zvoleného prutu ( na hevíčka raději kolem 20 cm), na měkčí pruty můžeme zkrátit až na 10 cm. Průměr gumy zase není tak jednoduché určit už jen proto, že trh zase není tak bohatý a většinou když už člověk něco sežene, je na gumě napsáno průměr 1mm nebo 0,5mm a nebo něco mezi
tím. Nejlepší je si to samozřejmě vyzkoušet.
Definice feederové gumy je odpružit jednak při náhozu a následném švihu krmítko, aby neulétlo a při záseku, aby nevyřízlo rybu, a nebo neurazilo mnohem slabší návazec. V praxi to znamená možnost navázat například na kmenový vlasec osmnáctku, dolů desítku forpásek, aniž bychom při trošku prudším záseku trhaly ryby. Nesmíme se bát experimentovat a sami budeme překvapeni, co guma vydrží.
Na námi zvolenou gumu navlékneme kvalitní obratlík....
Přehneme asi 10 cm gumy,uděláme klasickou smyčku a tou protáhneme obratlík...
Smyčkou protáhneme obratlík celkem dvakrát a snažíme se, aby byla smyčka co nejmenší
Smyčku zatahujeme směrem k obratlíku...
Smyčku po navlhčení stáhneme (pro snadné pochopení jsem jí udělal mnohem větší)
Konec gumy zastříhneme asi na pět milimetru a spoj je hotový.
Naměříme si potřebnou délku amortizéru...
Na druhém konci uděláme úplně stejný uzel
Návazec máme hotový
Můžeme feedeovou fumu navázat do koncové montáže :
Nebo do průběžné montáže :