O technikách lovu kaprů už byly popsány stohy papíru, za ta léta, co rybařím, už jsem taky cosi přečetl ale i napsal. V dnešní době, kdy rybářský sport prodělává obrovský boom, firmy se předhání ve vývoji vybavení a zákazníci mají široký výběr z mnoha značek. Strašně to letí dopředu a vyznat se v obrovské nabídce je velmi složité. V mých kaprařských začátcích nebylo prakticky nic a když ano, tak nekvalitní z dnešního pohledu a za strašné peníze. Vzpomínám si na první naviják, dnes velmi vážené značky, který stál 2000 korun a za půl roku se prakticky rozpadl. V prutech na lov kaprů to nebylo lepší a o nějakých speciálech nemohla být vůbec řeč. Trošku na mě padla nostalgie na dávno zašlé časy, ale nechme vzpomínek a pojďme se věnovat problematice extrémního odhozu, který má i v dnešní době svou opodstatněnost především na revírech, kde se nesmí vyvážet. Na takových vodách se velké ryby drží často v klidových zónách, které jsou běžnými rybáři nedosažitelné. Jak se do takových zón dalekým náhozem dostat, se vám budu snažit přiblížit v následujících dvou článcích.
Výběr prutu
Na trhu je celá řada prutů, různých cenových relacích a specifikacích. Pro náš záměr budeme potřebovat prut se silnou páteří a částečně parabolickou akcí. Při výběru se zaměříme na pruty 3lb v u 12 ft a 3,5lb u 13ft, ale dnes už nejsou výjimkou ani pruty 13ft a 3,75lbs. V dřívějších dobách se stavěly pruty se sedmi a více očky, dnes jsou k dostání i modely na kterých je osazeno jen šest oček, znám i speciály pouze s pěti očky.
Důvod je jasný, snížit maximálně tření vlasce na hranici jeho správného vedení. Na lepší pruty se standardně vyvazují očka Fuji SIC, v sestavě 50+ mm spodní a koncové minimálně 16 mm v provedení Ultralight Oversized , kvůli maximálnímu odlehčení. Dalším dobrým ukazatelem vhodného prutu s pevnější páteří a tím i schopností dopravit naši montáž dále, je vzdálenost mezi sedlem navijáku a prvním očkem. Zde zase platí, že čím je první očko dále od sedla navijáku, tím má prut výkonnější páteř, a tudíž se pro naše záměry hodí lépe.
Další důvod je, že silon se smeká z navijáku rotační smyčkou, a jestliže je vzdálenost malá, bude se vlasec hůře srovnávat do přímky, a tím pádem se bude zvyšovat tření. Vypadá to jako docela nepodstatná věc, ale věřte, že každý milimetr zde hraje velkou roli. Pokud budete pořizovat nové pruty, v každé prodejně vám jistě rádi pomohou správný prut vybrat, ale zkuste si více modelů dát vedle sebe a porovnat již zmíněnou vzdálenost spodního očka od sedla. Hned budete mít jasno, pro který model se rozhodnout.
Dalším kritériem je i cena, určitě bych nehledal výkonný prut pod hranicí 4000,- Kč, neboť v této cenové kategorii se spíše pohybují pseudo - kaprové speciály a pruty vhodné spíše pro kratší vzdálenosti s ne příliš rychlým blankem. Rozhodneme-li se pro nový prut, jakou délku zvolit? Je to především o zkušenostech s házením alespoň na střední a vyšší vzdálenosti, není pravdou, že rybář menší postavy musí mít kratší pruty, tak jako hodně vysocí chlapi dlouhé pruty. Je to hlavně o technice a zkušenostech a rozdíly do deseti metrů v dohozu mezi 12ft a 13 ft nejsou pro někoho tak podstatné. S 12ft se bezesporu lépe pracuje, je lehčí a není potřeba tolik síly jako u 13ft, ale rozdíl ve vzdálenosti může být pro někoho rozhodující.
Vzpomínám si, jak můj známý vybíral pruty, určitě 13ft tvrdil jednoznačně, byl o tom skálopevně přesvědčen. Vážil asi 110kg a do dvou metrů mu moc nechybělo, vzal jsem několik prutů a jeli je vyzkoušet. Po několika hodech v tom měl naprosto jasno, a odvážel si spokojeně 12 ft a 3lb, lépe se mu ovládaly a vzdálenost kterou s nimi hodil, byla téměř stejná. Proto pokud si nejste naprosto jistí, jakou délku zvolit, praktická zkušenost je určitě k nezaplacení.
Pro mě je jasnou volbou, na jehož vývoji jsem se osobně podílel. Jedná se o odhozový speciál G50 Carp SHX s délkou 13ft a testovací křivkou 3,75lb. Netvrdím, že toto je prut naprosto pro každého, ale pro ty, kteří chtějí dosáhnout extrémních vzdáleností, je to jeden z mála prutů, se kterým naplno využijete svou sílu a techniku.
Výběr navijáku
Je jich tak jako prutů, nepřeberné množství modelů, velikostí a specifikací. Při výběru vhodného navijáku určitě nebudeme koukat na obrovské velkokapacitní stroje, neboť tyto mají pro náš záměr hned několik handicapů.
První nevýhoda je jejich příliš vysoká hmotnost, ta bývá 800g - 1 kg, což nám dává při hodech značně zabrat, ale daleko větší a pro nás nepříjemnou věcí, je velký průměr cívky. Každého napadne, že to musí být výhoda, ale opak je pravdou. Rotační smyčka letící z těchto modelů má příliš velký průměr a její srovnání do přímky byť 50mm očkem, je značné zbrždění vlasce.
Další nepříjemnou zkušeností u těchto gigantů je přeskočení smyčky kolem očka a následné utržení mnoha metrů silonu včetně montáže. Studovali jsme rotační smyčku při hodu za tmy proti světlu, výsledky byly u různých průměrů cívky dosti vypovídající. Podle našich zkušeností je nejlepší průměr cívky někde mezi 65 - 75 mm, ale spíše se přikláním k průměru mezi těmito roztečemi. Dnes jsou k dostání navijáky s dlouhými cívkami, které jsou dle zkušeností pro daleké hody nejlepší. Při testech stejného navijáku s krátkou a dlouhou cívkou pro přiklad náš PANTHER a PANTHER SHX, se vzdálenosti dohozu lišily až o 15 m, což je dost dobrý důvod, proč volit dlouhou cívku.
Pro správné navinutí silonu jsou dnes už standardní systémy super pomalé oscilace, což zajišťuje přesného ukládání vlasce na cívku a jeho snadné odvíjení při hodu. Jestliže půjdete kupovat naviják, sundejte cívku a zkontrolujte jeho středovou osu, měla by být robustní, tenké osičky, s kterými jsem kdysi s přítelem udělal nemilou zkušenost, se prostě při obrovském zatížení při hodu ohnuly. Taktéž převod navijáku by měl být ideálně okolo 4,6:1. Stahování více jak 100g olov je s navijákem o těžkém převodu hrozná dřina, doporučuji si vyzkoušet.
Další kritérium je kvalitní brzda nejlépe s krátkým krokem u našich navijáků používaný systém F.A.C.D. systém který jsme sami vyvíjeli. Pro nahazování je bezpodmínečně potřeba utáhnout brzdu na ,,krev“, neboť protočení znamená špatný hod v lepším případě, v tom horším rozříznutý prst a to i přes náplast nebo rukavici, je dobré si na toto dávat dobrý pozor, v lepším případě jste vyřazeni ze hry a v tom horším jedete na chirurgii na šití, znám to z vlastní zkušenosti a je to velmi bolestivé a špatně se to hojí.
Kvalitní, krátká, přesto citlivá a přesná brzda nám bude pomáhat v konečné části zdolávání, protože u poměrně tužších prutů na odhoz nemůžeme očekávat, že maximálně vyrovnají prudké výpady ryby, zde nám brzda prokáže velmi dobrou službu. Tak jako u oček na prutech, je potřeba dbát na čistotu rolničky navijáku a hran cívek, při kalné vodě je to někdy dosti složité všechny součásti udržet v čistotě, ale dá se při troše snahy tohoto dosáhnout. Nezapomínejte, že na tom závisí životnost a pevnost vašeho vlasce a dosažení maximálních vzdáleností. Ještě mě napadá , pokud chytáte v dešti , je dobré umístit pruty co nejvýše, a nejlépe dát nějaký hadr pod navijáky na zem. Odstřikující kapičky bláta se dostávají na naviják a to k jeho dobré pohodě a čistotě vůbec nepřispívá.
V dalším díle se budeme věnovat výběru vlasce, montáže, technice hodu a strategiím vnadění.
Myslím, že jsem vyčerpal dané téma a pokud budete mít zájem a potřebu, není problém se obrátit v dotazech na našich webových stránkách, určitě se budeme snažit vám pomoci.
Za Team Mivardi Lojza Fiala